Nuffnang

Monday 14 July 2014

KUIH LOPES

Bismillahirrahmanirrahim
Assalaamualaikum wtb
Kredit: Google
Minggu lepas Ibu masak kuih lopes. Mak Ibu biasa buat tanak dulu beras pulut sampai kering airnya. Kemudian balut pulut tu dengan daun pisang dan kukus sampai masak. Lebih kurang 15 minit.

Ibu pun buat la cara mak ibu. Tanak dulu dengan air daun pandan. Psst... bagi kita yang buat untuk makan sekeluarga tak perlu la letak pewarna dan perasa pandan. Lebih baik yang organik. Kemudian kukus. Tapi Ibu tak balut bagai dengan daun pisang. Terus tanak dalam loyang.


Ibu ingat kuih lopes tak payah letak santan. Bila tengok balik resepi kena letak santan. Alamak... macam mana ni. Pulut dah masak pun. Tiba-tiba teringat sagu gula melaka. Sagu kosong yang dimakan bersama santan dan air gula melaka. Ibu pun masak je santan bersama gula melaka sekali harung. Jadi kuih lopes Ibu ni ada juga la rasa lemak-lemak. Hahaha..tu la kan. Kalau dengan Ibu boleh saja. 

Bila Ibu belek-belek balik resepi yang melambak di blog... rupa-rupanya ada lagi cara yang lebih senang iaitu dengan tanak terus beras pulut dalam rice cooker. Dah masak bentuklah sesuka hati. Kemudian gaul dengan nyor yang sudah dibubuh sedikit garam. Tada... dah siap! Senang kan.  

Masak-masak ni jadi seronok kalau mudah caranya. Bila renyah-renyah ni mood nak masak pun hilang.
Ibu tak letakkan resepi di sini. Sebabnya Ibu masak ni pun main agak-agak je. Janji jadi dan sedap dimakan. Apapun Ayah Diyadira berulang makan kuih lopes yang Ibu buat ni.


No comments:

Post a Comment